آیا بانکداری منسوخ خواهد شد؟

bank1اگر فرض کنیم با حضور و ظهور شرکت ها نوپا در عرصه خدمات پرداخت و حسابداری شخص، امکان منقرض شدن بانک ها وجود دارد؛ این فرآیند از کجا می تواند آغاز شود؟ آیا این پرسش درست است؟ آیا این شرایط آغاز شده است؟

رسالت محوری بانک ها در واسطه گری وجوه خلاصه شده است سایر خدمات متناسب با این حوزه و در کنار آن بروز می نمایند البته ارائه ضمانت نامه ها و اعتبار اسنادی ارتباط مستقیم با واسطه گری وجوه ندارد لیکن اعتبار بانک همانند وجه نقد واسطه خرید خدمت یا کالا می شود؛ علی ایحال از هم پاشیدن موضوعیت بانک در پیوند با تنها شاخص های مالی نیست بلکه ظهور فن آوری های جدید است که می تواند موجب منسوخ شدن حرفه بانکداری شود.

نمایش قدرت آر کیو کد، استقرار اطلاعات بر روی ابزار هوشمند مانند تلفن همراه، ابزار پوشیدنی، و بسیاری از ابزار دیگر؛ باید دید بانک ها را محدود و منقرض می کنند یا نه نهادهای بین المللی و اندیشه های جهانی بانکداری با واجب بودن مرز بین بانکداری و خدمات فن آورانه را حفظ می نمایند.

عکاسی آنالوگ حرفه ای فنی و آغشته به صدها هنر و فن و حیله در بخش های مختلف است که با ظهور دوربین ها دیجیتال تمامی این عرصه ها خالی شده و در بلند مدت نیروی انسانی شاغل در آن در مشاغل جدید تخلیه شد لذا حرفه بانکداری مانند بسیاری از مشاغل از دو سو قطعاً مورد تهدید است، اول جریان ها و روندهایی که می توان آن ها را شناسائی کرد و دوم شهاب سنگ هایی که ناگهان بر سینه این حرفه نشسته و عصر جدیدی را ایجاد خواهند نمود.

حرفه بانکداری و سازمان بانکداری علی رغم برخورداری از ابزار دانشی حائز خدماتی کلیشه ای است پس احتمالاً ریشه هر گونه تغییر اساسی و نابودی آن را باید در تولید پارادایم جدید یافت.

برت کینگ در کتاب بانک 3 ص 14 می گوید : از این پس بانکداری، مکانی نیست که شما به آن مراجعه می کنید بلکه فعالیتی است که انجام می دهید.

مصادف با آخرین همایش بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت(برج میلاد بهمن 1397) تارگاه راه پرداخت ترجمه ای از گزارش ده روند بانکداری خرد در سال 2019 را در خصوص دیجیتالی شدن منتشر کرده و آورده است :

” تعداد عمده‌ای از بانک‌ها و اتحادیه‌های اعتباری موجود در سطح جهان، در حال دیجیتالی‌ کردن خدمات ارائه شده در شعبه‌های فیزیکی هستند، ولی سازمان‌هایی نیز وجود دارند که بدون داشتن برنامه‌ای خاص، تکنولوژی را وارد محیط خشت و ملاتی خود می‌کنند. تنها کارکرد این دست از سرمایه‌گذاری‌ها، این است که ازکارافتادگی شبکه‌ی خدماتی فیزیکی را اندکی به تعویق بیندازند.

تبدیل‌شدن به یک سازمان دیجیتال، به اقداماتی بیشتر از بازطراحی ساده، جایگزینی کارمند صندوق‌دار بانک با تکنولوژی و حذف کاغذبازی نیاز دارد. بازنگری کامل در نحوه‌ی عرضه‌ی خدمات دیجیتال و چگونگی تعامل شعبه‌های دیجیتال مختلف با یکدیگر نمونه‌هایی از همین اقدامات هستند. شخصی‌سازی تجربه‌ی مشتری باید در اولویت قرار بگیرد و تمامی فرآیندها بر اساس آن باز‌طراحی شوند. هدف باید این باشد که ۹۰ درصد از فعالیت‌های معمول مشتری به روش سلف‌سرویس انجام بگیرند و ۹۰ درصد کارمندان مربوطه، به فعالیت‌های هدفمند و تحلیل‌گرایانه بپردازند. پیاده‌سازی تکنولوژی در شعبه‌های بانکی، هم به نفع مصرف‌کنندگان است و هم کارمندان را در انجام کارهایشان یاری می‌کند. کاهش دادن احتمال اختلاس، از طریق فراهم کردن مجموعه‌های داده‌ی جدید، یکی از مزایای به‌کارگیری تکنولوژی در شعب بانکی است.

کاهش هزینه‌های انسانی از طریق روی آوردن به روش‌های جدید انجام تراکنش و کمتر شدن هزینه‌های ملکی از طریق محدود شدن تعداد شعب، از جمله مزایای مالی اعمال تحول در شعبه‌های بانکی هستند. با اعمال این تحول، بر آمار ارتباطات هدفمند و تحلیل‌گرایانه نیز افزوده می‌شود که خود این امر، به افزایش فروش می‌انجامد.

پس از آن‌که تمامی فرآیندهای عرضه‌ی خدمات دیجیتال بهینه‌سازی شدند، نوبت می‌رسد به برآورد کردن تعداد، اندازه و موقعیت مکانی شعبه‌های فیزیکی. برای انجام این کار، باید دیدگاه‌های مشتریان را جمع‌آوری کرده و بر اساس آن‌ها اقدام نمود. این‌که ادعا کنیم در آینده هیچ شعبه‌ی فیزیکی بانکی وجود نخواهد داشت، اشتباه است؛ واقعیت این است که شعبه‌های فیزیکی به حیات خود ادامه خواهند داد ولی تعداد ‌آن‌ها در مقایسه با دنیای امروز، کاهش چشم‌گیری خواهد داشت.”

این نوشته به روز خواهد شد….

 

منابع :

بانک 3 ؛ برت گینگ؛ ترجمه آزاده تیموریان؛ انتشارات سنا؛ 1393

https://way2pay.ir/131890