کوهنوردان و سرمايه اجتماعي؛ آموزه های گسترش پذیر

یکی از مشکلات این روزهای مدیریت ذخائر طبیعی و گردشگری کشور، تدوین و اجرای برنامه هایی است که بتواند ضمن فرآهم آوردن بستر بهره برداری در قالب سیاست های توسعه پایدار، از آسیب های زیست محیطی نیز جلوگیری کند. تعیین مشکلات زیست محیطی به عنوان یکی از ابر چالش های کشور، گواه بر ضرورت توسعه ی راهکارهای بین بخشی و جامع برای هدایت این چالش ها به مسیر کوچک سازی بلند مدت آن است. غائله های گوناگون در خصوص کوه دماوند، از آلودگی تا وقف آن، علی رغم حرف و سخن های فراوان منتهی به اعلام برنامه و راه کاری مناسبی نشده است؛ این مهم البته نمونه ی بارزی از وجود مشکلات مربوط به سیل فزاینده ی تقاضا برای استفاده از پهنه های طبیعی و آسیب های آن است.

این یادداشت در سایت موج کوه منتشر شد

ادامه مطلب …

انتظار دقیق و آینده جامعه

انتظارات دقیق عنوانی است برگرفته از یکی از سخنرانی‌های دکتر مسعود نیلی تحت عنوان «بررسی عملکرد اقتصادی دولت یازدهم» که در انجمن اسلامی دانشگاه شریف در روز سوم اردیبهشت 96 ایراد شده است؛ این اصطلاح در سخنرانی دکتر نیلی، اشاره به افرایش درک و رشد جامعه در انتظار از دولت عنوان شده است.

ادامه مطلب …

مردم با تورم چه می‌کنند؟

تورم سخن روز مردم ماست، از آن می شنوند و چندان از آن نمی‌دانند هر چند شاهد آثار سیاسی و اجتماعی آن هستند؛ هر روز پول بیشتری پرداخت می‌کنند و مانده حساب بانکی آن‌ها برای تعیین ارزش و ذخیره آن قابل اعتماد نیست؛

این یادداشت در تجارت نیوز منتشر شد

ادامه مطلب …

تضاد اخلاق و مدیریت

تضاد در اخلاق و رفتار، حالتی است که همزمان فرد، باورهایی داشته باشد اما خلاف آن تصمیم بگیرد؛ مثل اینکه برابر آموزه های خانوادگی و اجتماعی یا دینی خود انجام یا انجام ندادن کاری را به عنوان یک اصل تلقی کند اما در موقعیت تصمیم و در تعامل با اجتماع، اصول را کنار بگذارد و بر طبق وضعیت و از سر مصلحت تصمیم بگیرد.

این یادداشت در پول نیوز منتشر شد

ادامه مطلب …

بانک در لبه ی فن آوری و تعدیل

بانک ها برای مدت های مدید، متکی به فضای کسب و کار ایستای خود و همچنین خدمات محدودی که در یک بازار مشخص و به پشتوانه حمایت های قانونی عرضه می نمودند، به شعب متعدد و بعضاً مجلل با ساختار سلسله مراتبی و تشریفات اداری متعدد شناخته می شدند؛ این روزها اما هویت های جدیدی شکل گرفته است و طرح و چیدمان های متناسب نسل نو که هدف آن نزدیکی بیشتر به مشتری است در دستور کار قرار گرفته است؛ هر چند این تغییر پوسته ای نیز نیازمند تغییر شده است و شبکه های اجتماعی و فین تک هایی که بخش مشخصی از بازار و انتظار طبقه ای خاص را برآورده می کنند ظهور کرده و بانک ها علی رغم بدنه ی سنگین، این نیازها را شناخته وبعضاً واکنش هایی داشته اند.

این یادداشت در پول نیوز منتشر شد

ادامه مطلب …

ارزیابی فردی؛ منظومه‌ای برای سازمان فردا

ارزیابی عملکرد سازوکاری با اهداف چندگانه است که در آن نگهداشت و تقویت کنش افراد حول محورهای کلیدی موفقیت سازمان به‌عنوان هدف اصلی و اخذ بازخورد به‌عنوان هدف فرعی قابل شناسایی است. اما نیاز به ارزیابی دقیق‌تر و مستقل‌تر افراد، با رویکردی نتیجه‌گرا، تحت عنوان ارزیابی فردی، مرتبط با جریان‌هایی است که ریشه در گرایش‌های جدید در معماری سازمانی، شایستگی‌های فردی و فرصت فناوری دارد. از وجوه برجسته مشاغل در سازمان‌های جدید، امکان توسعه مهارت‌های فردی و ایجاد هویتی مستقل در کار و حرفه است؛ بسیاری از سازمان‌های امروز در فضای نوآورانه زیست می‌کنند؛ از مشخصات این شرکت‌ها تعداد کم نیروی انسانی آنها است که متمرکز یا از راه دور، می‌توانند مسوولیت‌های خود را انجام دهند از این رو توانایی شناخت هویت‌های حرفه‌ای منفرد و متمایز و ارزشیابی کارمندان ضروری است.

این یادداشت در روزنامه دنیای اقتصاد منتشر شد

ادامه مطلب …

پارانوئید سازمانی و فروپاشی در بلندمدت

پارانوئید سازمانی یا بدگمانی و بدبینی به سازمان، پدیده‌ای است که عملکرد افراد و سازمان را متاثر می‌کند و بسته به شرایط اجتماعی، محیطی و فردی در باورها، فرهنگ، برنامه‌ها و مدیریت و همکاران به اشکال مختلف بروز کرده و در آن بی‌اعتقادی و داشتن حس منفی به سازمان، جایگزین تعلق و عضویت در سازمان می‌شود؛ این پدیده جزو موضوعات پیچیده‌ای است که حل و فصل آن به سادگی ممکن نبوده و می‌تواند زمانبر و پرهزینه باشد؛ کاهش تعهد کارکنان ناشی از بدگمانی، نیروی سازمان را ناپایدار و پیگیری اهداف و اجرای راهبرد را دشوار می‌کند و در افق بلندمدت، رفتار انتقام‌جویانه، بی‌تفاوتی و کمرنگ شدن انگیزه‌ها می‌تواند به فروپاشی سازمان منتهی شود.

این یادداشت در روزنامه دنیای اقتصاد منتشر شد

ادامه مطلب …

بازنویسی راهبرد در بانکداری خرد

مک کینزی در یادداشتی با عنوان «بازنویسی قوانین فعالیت در بانکداری خرد؛ راهبردی در عصر جدید» به چهار محور تعیین‌کننده در صنعت بانکداری خرد در سال‌های آینده پرداخته است؛ کاهش همبستگی شبکه شعب با نرخ رشد سپرده‌ها، اهمیت تجربه مشتری، اثر صرفه‌های مقیاس در نرخ بهره‌وری و تجزیه و هم‌آوا سازی دوباره خدمات بانکی The unbundling and ‘rebundling’ of retail banking))

این یادداشت در درگاه راه پرداخت منتشر شد

ادامه مطلب …

حاکمیت شرکتی، فرصتی برای بهبود عملکرد

اولین عناوین و گزارش‌های مرتبط با حاکمیت شرکتی به انگلستان و گزارش کادبری(Codbury) باز می‌گردد؛ نقطه‌ای که بحران‌ها و سوءعملکردها از درهایی وارد شده که همه را غافل گیر کرده و کسی تدبیری برای آن نداشته است.

این یادداشت در ایسنا منتشر شد

ادامه مطلب …

اولویت‌های جدید مشتری‌مداری در دنیای بانکداران

محمود مزینانی، تحلیلگر مدیریت و بانکداری در یادداشتی به بررسی رویکردهای جدید مشتری‌مداری در نظانم بانکی پرداخته و راهکارهایی را برای اصلاح رویه‌های موجود و حرکت به سوی فنآوری‌های جدید در حوزه بانکداری، ارائه داده است.

این یادداشت در سایت اتاق بازرگانی، صنایع،معادن و کشاورزی ایران منتشر شد

ادامه مطلب …