نکات کلیدی برای برپایی یک کافه

خواندن این مقاله نشان دهنده این است که از علاقمندان کافه شاپ هستید پس باید یاد بگیرید که چگونه کافه را مدیریت کنید؛ به این منظور باید به این موضوعات فکر کنید : حاشیه سود، اهداف، پایان هر فعالیت در برنامه ریزی، استانداردها، تدوین اهداف کافه و کارکنان، زمان حسابرسی، مالیات بر ارزش افزوده، حساب های سالانه، تعامل با تأمین کنندگان، مصاحبه، آموزش کارکنان، اطمینان از اجرا و برقراری الزامات مقررات در کافه، کسب مجوزها، بودجه، فهرست مشاغل، برنامه بازاریابی، فروش، فعالیت های بانکی و اندیشیدن در خصوص ارائه محصولات جدید.

خلاصه، این موارد زیاد هست که باید البته متوجه آن ها بود؛  خیلی از آن ها سرگرم کننده اند. و آزادید که به همه ی آن ها فکر کنید و کافه ی زیبای خود را ایجاد کنید زیرا این کسب و کار شماست.

در یک کلام پشت صحنه باید فراهم باشد تا بتوان از نمایش فعالیت و کار کافه لذت برد.

 

سرزنده و تازه بمانید:

اولین بار که کافه را راه اندازی می کنید نیازمند ایجاد محیطی سرزنده و با نشاط هستید. خدمات و منوی شما باید برای نوشندگان جذاب باشد تا احساس کنند که تجربه ای متفاوت خواهند داشت. اما این کار برای چه مدت امکان پذیر است؟ باید همیشه !

همچنین از همخوانی محصولات خود با توانمندی هایتان اطمینان حاصل کنید. آدم ها دوست دارند بدانند چه تجربه ای از کافه ی شما خواهند داشت . محصولات متناسب با فصل را در نظر داشته باشید و آن ها را در برنامه های فروش قرار دهید. مطلوب این است که هر هفته چیز جدید برای عرضه به مشتریان معرفی کنید. وقتی مشتری به کافه ی شما وارد می شود باید نوشیدنی تازه و جدیدی برای عرضه داشته باشید. شور و نشاط را در کارکنانتان با عرضه محصولات جدید و تغییر منو تحریک کنید.

 

کارکنان بزرگترین دارایی شما هستند:

این یک واقعیت است. اگر کارکنان نتوانند با بهترین کیفیت خدمت رسانی کنند، پیشنهاد بهترین محصول راه به جائی نخواهد برد. جذابیت و کیفیت ارائه با هم نتیجه بخش هستند. باید برای کارکنان وقت گذاشت و آن ها آموزش داد و پروراند. از تحسین و ترغیب دریغ نکنید و انتظارات را برایشان تبیین کنید. بیشتر وقت شما با کارکنانتان صرف خواهد شد  آن ها نیاز به راهنمائی دارند نه نظاره گر البته! این تدابیر مواقعی که نیاز به تفویض اختیار پرستاری مشتری به کارکنان باشد موثر واقع می گردد. این فعالیت ها اگر چه سخت اما حساس ترین کار صاحب کافه است. به دنبال افرادی باشید که بتوانند مأموریت کافه ی شما را به بهترین نحو پیگیری نمایند. قطعاً این مجموعه یک فعالیت خدمات محور خواهد بود.

 

برای همه چیز رویه و سامانه داشته باشید:

اگر شما در کافه نباشید چه به سر کافه خواهدآمد؟ آیا به فعالیت خود ادامه می دهد؟ آیا دستورالعمل و یا دفتر چه ای برای نحوه ی اقدام کارکنان وجود دارد ؟ که اگر باشد ایده آل خواهد بود. از نحوه سفارش گیری تا پذیرائی با یک قطعه کیک، همه چیز را در قالب یک دستور العمل مدون کنید. این موضوع می توان پاسخ پرسشی باشد که آیا می توانید برای چند روز و یا یک هفته در کافه نباشید؟ اگر این کار خوب انجام شود از تعطیلات خود لذت خواهید برد. و می توانید با خیال آسوده از زمان مرخصی خود استفاده کنید و به کافه بازگردید.

 

مشتری ولی نعمت شماست:

این حرف به گفتن نیست و برخی مواقع، عقیده و عمل به آن سخت است.  برای شما مشتری اولویت اول است اما گاهی برای کارکنان ارتباط با مشتری دشوار می شود. گاهی برخی مشتریان درخواست های بیشتری دارند که در این موقعیت ها کارکنان باید بدانند که آن کسی که قرار است هر گونه هزینه ی اضافه را پرداخت نماید شما هستید نه آن ها!

زمانی همه  سود می برند که کارکنان مشتری را امتیاز و مزیت خود بدانند. ارتباط یک مسیر دو طرفه است و نباید از این نکته غافل بود که هر گونه شما رفتار کنید مشتری نیز اعمال متقابل خواهد داشت. لذا همیشه سپاسگذار مشتری خود باشید و از اینکه آن ها به شما مراجعه می کنند مشعوف باشید. قطعاً مشتری برای برآورده شدن نیازش به خیلی از مکان ها می تواند مراجعه کند.

 

اعداد و ارقام عملکرد خود را بدانید:

آیا عملکرد ماه گذشته و یا هفته خود را می دانید؟ در سال جاری بهتر عمل کرده اید یا سال قبل؟ روزهای رکود و سکون کافه چیست و چرا؟ آیا دیدگاهی برای اینکه چقدر بودجه به کارکنان اختصاص بدهید دارید؟ آیا مالیات بر ارزش افزوده آماده است؟ حاشیه سود شما چقدر است؟

داشتن این اطلاعات خوب است . دانستن این اطلاعات به این مفهوم است که شما درک درستی از کسب و کار دارید و البته توانائی کنترل شما را ارتقاء می دهد.

 

مسیر کاری خود را با کار بر روی کسب و کار خود برنامه ریزی کنید:

به یاد داشته باشید که صرفاً باریستا نیستید. گاهی درون کسب و کار خود فعالیت کنید و گاهی بر روی آن برنامه ریزی نمائید. به کسب و کار خود وقت اختصاص دهید و از لحظاتی که مصروف آن می کنید لذت ببرید.

 

پول خود را خرج تجهیزات کلیدی همانند ابزار اسپرسو ساز و صندوق حساب و کتاب نمائید:

بدون تردید این کار را انجام دهید. صرف سرمایه بر روی تجهیزات ضروری و اصلی همانند اسپرسو ساز و ماشین صندوق، قطعاً پول شما را به واسطه قرار داشتن در چشم انداز، بازگشت پذیر می نماید. اگر قدرت خریدتان محدود است به دنبال اجاره کردن باشید.

 

چند نکته کلیدی:

مشتری هیچ گاه بر روی میز کثیف نخواهد نشست.

به استقبال مشتری بروید و او را بدرقه کنید.

برای گرفتن سفارش عجله نکنید و اجازه بدهید مشتری فرصت بررسی منو و انتخاب را داشته باشد.

تجربه مشتری باید آرامش و آسانی باشد.

 

 

با کمی تغییر در برخی جملات از :

https://www.liminicoffee.co.uk/top_tips_running_coffee_shop.html

چگونه کارکنان کافه را استخدام کنیم

طی سال ها ی سپری شده در صنعت قهوه و سرو و ساخت مشتقات این نوشیدنی، تغییرات زیادی را شاهد هستیم،  اما چیزی که تغییرات کمی به خود دیده است ؛ نقشی است که باریستا، در تجربه مشتری ایفا می کند. منو و نحوه برشته کردن(رست) قهوه اهمیت ندارد. نقش اساسی در موفقیت کافه، استخدام، آموزش و نگهداری تیم کارکنان است. همانند خیلی از تلاش ها، موضوع، فعالیت یک گروه افراد  در کنار شما برای فروش قهوه است.

باید بدانید چگونه گزینش کنید: صرف نظر از اینکه جزء فعالان این حوزه و یا از تازه واردان باشید، نیازمند پی ریزی روش خود در زمینه استخدام، مصاحبه و آموزش کارکنان جدید هستید . سعی اگر به اندازه روزها، بلکه ساعت ها، در مورد نحوه مصاحبه و استخدام کارکنان باشد، اگر چه پر زحمت است اما این سختی منجر به مزایا و منافع بیشتری در آینده خواهد شد. اگر تازه کارید، جهت فعالیت خود را برای افراد تازه کار و کارکنان آینده کافه تشریح کنید. اگر بیش از نیاز مصاحبه و استخدام کنید این فرصت هست که اگر از بین آن ها یکی دو نفر هم خوب کار نکردند کار کافه دچار تلاتم نشود. قاعدتاً شما نمی توانید به عنوان مالک یا مدیر کافه، همزمان در حالی که به امور استخدام مشغول هستید قفسه ها و محصولات را آماده کنید.

با این فرض چه شخص را باید جستجو کرد؟ پیشنهاد اول این است که از تمام افرادی که می توانند محصولات و غذا و نوشیدنی ای تهیه نمایند کمک بگیرید؛ مهم این است که هر چه که ظرفیت عرضه خارج از خانه را داشته باشد می تواند جزء کسب و کار شما قرار گیرد.

اما کارکنان ممتاز همیشه بیش از آنچه که نشان می دهند می توانند نقش ایفا نمایند. در پی افرادی باشید که می توانند رفتار خوشایند و محیط دلپذیر ایجاد کنند. کارمندی که روابط مناسبی داشته باشد موجب بازگشت مشتری و بهبود کسب و کار می گردد. در صورت اطمینان به کارکنان و توانائی ها آن ها، می توان بر روی توسعه کار در تمام بخش های متمرکز شد. نگران بی تجربگی و یا کم تجربگی کارکنان نباشید.  اگر کارمند کار ضعیفی هم ارائه کرد جای تقدیر دارد زیرا تغییر عادات کاری که ماحصل آموزش های قبلی ضعیف باشد سخت است؛ به هر حال شما و تیم کاریتان آموزش لازم را به جدیدالاستخدام ها خواهید آموخت. بهتر است شخصیت و خصوصیات افراد را در کنار تجارب کارکنان در نظر گرفت. می توان به فرد آموزش درست کردن یک نوشیدنی خوب را آموخت ولی نمی توان انتظار داشت نگرش فرد عوض شود.

نکته : استخدام موقت برای یکی دوره یکی دو ماهه کارکنان جدید موثر است. این اقدام به کارمند نشان می دهد که اگر نتواند خود را با شرایط و نیازهای کار تطبیق دهد در کسب موقعیت شغلی موفق نخواهد بود و به مفهوم امروزی تضمینی برای شغل بلند مدت وجود ندارد. بعد از دوره اولیه در صورتی که نیت نگه داشت کارمند وجود داشته باشد ممکن است صاحب کار بخواهد برای افزایش انگیزش کارمند پرداتخت تشویقی در نظر بگیرد. بهتر است توافقی مستند که در آن مواردی هماند شرح شغل، عوامل خاتمه همکاری، خطوط راهنمای جبران خدمت، انتظارات و بیانیه مأموریت در آن قید شود تنظیم شود؛ ایجاد دستورالعملی که در آن شرایط کار مابین کارمند و کارفرما تبیین گردد، اقدامی کاملاً مفید و شایسته است.

وقتی یک نیروی شایسته را استخدام می کنید، سئوال بعدی که باید منطقاً از خود بپرسیم این است که چه حقوقی که متناسب با سطح دستمزدهای منطقه باشد مبنای پرداخت قرار گیرد؟ معمولاً باریستاها دارای کیفیت همگون در کار خود هستند. برنامه های جبرانی مبتنی بر عملکرد، باید مشوق کارکنان برای بروز بهترین عملکرد بر پایه دانش کاری آن ها طراحی شود.

می توان در تعیین دستمزد با واحدهای دولتی منطقه در خصوص تکالیف موضوعه مشورت کرد. تلفیق برخی مزایای خدمات درمانی با مزایای شغلی می تواند در جذاب شدن شغل برای کارکنان و کاهش ترک خدمت موثر باشد. با توجه به ماهیت کسب و کار کافه داری نمی توان برخی مزایا را در نظر گرفت امامی توان حداقل هائی را برای کارکنان پیش بینی نمود.

صرفاً پول نمی تواند منجر به وفاداری کارکنان برای کار با شما گردد. وقتی یک کارمند و یا کارگر ارتباط قوی با سرپرست خود داشته باشد این ارتباط و تعلق اجتماعی از پول ارزشمند تر است. می توان بلیط کنسرت و یا نمایش را در اختیار کارنان رده پایین قرار داد. همچنین می توان بخشی از یک سرمایه گذاری را خرید و در طی سال، از حقوق کسر کرد.

همچنین شناسائی کارکنان برای داشتن کار خوب مهم است. برای این منظور با تعاریف نقاطی که مایلید کار خوبی در آن عرضه شود شروع کنید. آماده کردن نوشیدنی های متناسب با ایجاد فضای دلپذیر در کنار مدیریت خوب در زمان های شلوغی کافه قابل برشمردن است.

مهمتر از همه چیز ؛ ایجاد فرهنگ تجاری متناسب خودتان است. شما باید کارکنانی جذب کنید  که در عرصه رقابت با رقبا با استعداد باشند و بهترین کارائی را از خود بروز دهند. این مهم با تبیین درست مأموریت شروع شود جائی که تلفیق درستی از عوامل در کنار هم قرار می گیرند.

همه ی کسب و کار ها مسئول پاسگوئی به جامعه ای که در آن فعالیت می کنند هستند. به غیر از مسئولیت های اجتماعی معمول، کافه ها باید پیشگام در آموزش مسائل مرتبط با قهوه باشند.

کارکنان توانمند هم به توسعه کافه کمک می کنند. ارزانتر خواهد بود بر روی کارکنانتان سرمایه گذاری کنید به عوض آن که مدام پول خود را صرف آمدن و رفتن و آموزش کارکنان مختلف نمائید. بی شک کار و پول موفق زمانی است که تیم خوبی ایجاد کنید و در سایه ی راهبردی مشخص به اهداف خود نائل گردید.

شکوفائی در همراهی و همدلی مابین مدیر کافه و کارکنان آن است.

با کمی تغییر در برخی اشاره ها برگرفته از :

https://www.fivesenses.com.au/blog/howtogetgoodstaff/